Ketahui hak dan tanggungjawab anda ketika menguruskan kesihatan anda.
Hak Pesakit
Setiap pesakit mempunyai hak untuk mengakses penjagaan kesihatan dan rawatan yang kompeten tanpa mengira umur, jantina, asal etnik, agama, gabungan politik, status ekonomi dan kelas sosial.
Sebelum permulaan rawatan, pesakit mempunyai hak untuk penjelasan yang jelas tentang rawatan yang dicadangkan termasuk prosedur/intervensi yang dirancang dan komplikasi umum yang mungkin timbul.
Perkhidmatan terjemahan akan disediakan jika mungkin.
Hospital akan memastikan keselamatan dan keselamatan pesakit.
Pesakit mempunyai hak untuk mengetahui siasatan yang dijalankan dan hasil siasatan ini.
Pesakit mempunyai hak untuk pendapat kedua pada bila -bila masa dan laporan perubatan apabila diminta, sama ada oleh pesakit atau orang ketiga atas kebenaran bertulis dan persetujuan pesakit. Yuran akan dikenakan untuk laporan.
Pesakit mempunyai hak untuk mengetahui pelbagai pilihan yang tersedia untuk rawatan yang sama.
Setiap pesakit mempunyai hak untuk menyiasat maklumat dan memberi maklum balas kepada ketua jabatan yang berkenaan atau jabatan perkhidmatan pelanggan.
Tanggungjawab pesakit
Pesakit/penjaga dengan tanggungjawab undang -undang hendaklah memberikan maklumat yang tepat dan lengkap tentang kesihatannya kepada doktor yang hadir dengan sebaik mungkin.
Pesakit/penjaga dengan tanggungjawab undang -undang hendaklah memaklumkan kemudahan penjagaan kesihatan swasta keupayaannya untuk membayar perkhidmatan yang akan diberikan.
Pesakit mempunyai tanggungjawab untuk mengikuti nasihat dan rawatan doktor, terus melantik dan memaklumkan doktor atau hospital jika dia tidak dapat berbuat demikian.
Semasa di klinik atau hospital, pesakit mesti menjalankan dirinya supaya tidak mengganggu kesejahteraan atau hak pesakit lain atau profesional penjagaan kesihatan.
Pesakit hendaklah memaklumkan penyedia penjagaan kesihatan jika dia adalah penderma organ berdaftar.